Prepare yourself for job : រៀបចំខ្លួនដើម្បីទទួលបានការងារ

In order to prepare yourself for a job, you should consider these points:

  1. Education: Do you complete bachelor degree or other degrees?
  2. Other Skills: It’s important to have other skills to help you obtain a job. English communication skill is the most important after that computer skill comes the second.
  3. Experience: If you don’t have experience is difficult to find a job. I suggest you to work as a volunteer if you cannot find the paid job. Start your job from low position because it’s difficult to start up in high position unless you have strong educational background.
  4. Earn credit: Try to do best at school. I mean you should try to learn and be the best student in class. Your reputation at school is very important because employer looks for the best candidate. So, if you’re the best it’s easy to find jobs.
  5. Characteristics:It’s the most important criteria the the employer look at after your capacity to perform your job. Every employer wants to employ good people to work for them. By good people, I mean the person is honest, hard-working, kind, friendly, punctual and so on.

ដើម្បីរៀបចំខ្លួនរបស់អ្នកដើម្បីទទួលបានការងារធ្វើអ្នកគួរពិចារណាចំណុចដូចខាងក្រោមៈ

  1. ការសិក្សាអប់រំ : តើអ្នកបានបញ្ចប់បរិញ្ញាបត្រ ឬសញ្ញាបត្រផ្សេងទៀតឬទេ?
  2. ជំនាញផ្សេងៗ : វាជាការសំខាន់ណាស់ដែលអ្នកគួរ​ មានជំនាញផ្សេងៗទៀតដើម្បី​ជួយ​​​ឱ្យ​អ្នកអាចទទួលបានការងារធ្វើ។ ជំនាញភាសាអង់គ្លេស ជាជំនាញចំបង បន្ទាប់​មក​​ជំនាញ​កុំព្យូទ័រក៏សំខាន់ដែរ។
  3. បទពិសោធការងារ : ប្រសិនបើអ្នកមិនមានបទពិសោធការងារទេពិបាកនឹងរកការងារ​ណាស់។ ខ្ញុំសូមផ្តល់យោបល់ថា អ្នកគួរតែធ្វើការជាអ្នកស្មគ្រចិត្ត ប្រសិនបើអ្នកមិនអាច​ចាប់ផ្តើមការងារដែលមានកំរៃបាន។ ចាប់ផ្តើមការងារពីតំណែងតូចទៅ ព្រោះវាពិបាក ណាស់នឹងចាប់ផ្តើមភ្លាមមានតំណែងធំនោះ លុះត្រាតែអ្នកមានចំណេះដឹងខ្ពង់ខ្ពស់។
  4. កសាងកេរឈ្មោះល្អ : ព្យាយាមសិក្សាឱ្យបានប្រសើរបំផុតនៅសាលា។ ការធ្វើខ្លួនឱ្យ​ក្លាយជាសិស្សពូកែក្នុងថ្នាក់នឹងអាចជួយអ្នកពេលរកការងារធ្វើ ព្រោះនិយោជកភាគ​ច្រើនចង់បានបុគ្គិលល្អបំផុតមកធ្វើការ ហេតុនេះបើអ្នកជាសិស្សពូកែ នេះជាអ្វីដែល​និយោជកចង់បាន។
  5. អត្តចរិតល្អ : វាជាចំណុចមួយយ៉ាងសំខាន់បន្ទាប់ពីសម្ថភាពការងាររបស់អ្នក ព្រោះ​និយោជកគ្រប់រូបតែងតែចង់បានបុគ្គលិកល្អ។ បុគ្គលិកល្អក្នុងន័យនេះមានន័យថា បុគ្គលិកដែលស្មោះត្រង់ ព្យាយាមធ្វើការ ចិត្តល្អ រួសរាយរាក់ទាក់ និងគោរពពេលវេលា​ជាដើម។
This entry was posted in Job ideas : គំនិតក្នុងការងារ and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s